Jak wygląda praca w social media?

Praca w social media – jak to się u mnie zaczęło?

Z działalnością w social media mam styczność już od ponad 7 lat. Od momentu założenia pierwszego kulinarnego bloga, uczyłam się obsługi kanałów mediów społecznościowych, ćwicząc na autorskim projekcie. Szybko zorientowałam się, że owa branża zdecydowanie mnie kręci, dlatego z ciekawością zgłębiałam wiedzę w temacie mediów społecznościowych, blogosfery, copywritingu, fotografii i innych gałęzi związanych z szeroką dziedziną e-marketingu. Stawiając na rozwój, z przyjemnością łapałam niewielkie zlecenia prowadzenia fanpage’y, pomagając przy promocji studia tatuażu, restauracji, czy toruńskiego muzyka. Dokształcałam się czytając artykuły specjalistów oraz bacznie obserwując ulubione marki w sieci. Aktywna działalność w internecie pozwoliła mi w późniejszym czasie zdobyć pracę na pełen etat jako specjalistka ds. social media w firmie optycznej, gdzie przez ostatnie dwa lata odpowiedzialna byłam za wizerunek marki online.

Jak wygląda praca w social media?

Jeśli chodzi o znajomość mediów społecznościowych, daleka jestem od stawiania się w roli eksperta. Wciąż czuję niedosyt wiedzy, a przy tym chęć okiełznania tej dynamicznie rozwijającej się branży. Postanowiłam jednak podzielić się moim dotychczas zdobytym doświadczeniem, szczególnie mając na uwadze osoby, które są zainteresowane tematyką lub myślą o podjęciu w przyszłości pracy w tym zawodzie. Jeśli marzy Wam się praca w social media, musicie wiedzieć, że w każdym przypadku wyglądać będzie ona zupełnie inaczej. W zależności od rodzaju branży, a także potrzeb firmy lub agencji, różnić się będzie rodzaj stanowiska, wymiar czasu pracy, czy zakres obowiązków, a co za tym wszystkim idzie…płaca.

Niewiele osób wie, że praca w social media nie polega wyłącznie na wrzuceniu posta na Facebooka, Instagram, czy Twittera. Publikacja jednego wpisu to często efekt wielogodzinnej pracy nad tworzeniem fotografii, angażującego opisu oraz oprawy wizualnej, powstałej w wyniku kreatywnej współpracy z działem graficznym. Idąc dalej, to także analiza i umiejętne wyciąganie wniosków, które pozwolą stwierdzić, czy to, co robisz przynosi pożądane efekty i jest zgodne z przyjętą strategią marki. To codzienne poznawanie Twojej grupy odbiorców, tego, co lubią i ciągła praca nad wzbudzaniem ich zaangażowania. Umiejętne zarządzanie budżetem oraz optymalizowanie prowadzonych kampanii. Pomimo określonych ram czasowych, to  praca po godzinach, aby wyróżnić się szybką reakcją na aktualne wydarzenia (real time marketing), a także by rozwiązać problematyczną sytuację z Klientem i uniknąć sytuacji kryzysowej. To stały kontakt z fanami i potencjalnymi Klientami. A w końcu – regularna obserwacja konkurencji, większych graczy oraz nieustanny monitoring i śledzenie trendów.

Pożądane umiejętności

„Jeśli nie ma Cię na facebooku, to znaczy, że nie istniejesz”

Znam wiele osób, które potrafią funkcjonować bez Facebooka, czy Instagrama, jednak jeśli poważnie myślisz o pracy w tej branży, uważam, że posiadanie kont w tych serwisach to warunek konieczny. Absolutnie nie oznacza to, że masz mimo woli uzewnętrzniać swoje życie osobiste, jednak bezwględnie powinieneś znać charakter i sposób ich funkcjonowania. Sporym plusem dla Ciebie będzie założenie przykładowego fanpage’a, chociażby Twojego bloga lub innej działalności. Pamiętaj, że to, co prezentujesz w sieci będzie Twoją wizytówką. Zarówno prywatne konto, jak i prowadzony fanpage może ułatwić Ci znalezienie pracy, bądź przeciwnie – zniechęcić rekrutera i zaprzepaścić zawodową szansę.

Nie tylko social media

Pomimo, że Twoim głównym zadaniem będzie prowadzenie profili społecznościowych, sporo zyskasz dzięki wiedzy z zakresu marketingu, PR-u, copywritingu, fotografii, grafiki, a nawet obsługi Klienta. Im szerszy wachlarz Twoich umiejętności, tym większa szansa na zdobycie dobrej pracy w znakomitej firmie lub agencji.

Lekkie pióro

Jeśli lubisz pisać i znasz zasady tworzenia tekstów reklamowych, tym lepiej dla Ciebie. Praca w social media wymaga częstego pisania tekstów, także tych na zawołanie. Polecam zaprzyjaźnić się ze słownikiem języka polskiego i słownikiem synonimów. Zdarza się, że marki prowadzą profile w dwóch językach, posiadają zagranicznych klientów, bądź prowadzą firmowego bloga – w takim wypadku dodatkową korzyścią dla Ciebie będzie znajomość języka angielskiego.

Fotografia

Nie raz w swojej pracy musiałam wykonywać zdjęcia produktów, backstage sesji zdjęciowych, czy innych relacji wydarzeń z życia marki. Umiejętność fotografowania to zdecydowana wartość dodana Twojego portfolio, a także duże ułatwienie podczas pracy przy prowadzeniu Facebooka, Instagrama, czy Pinteresta. Dzięki temu od A do Z będziesz mógł przygotować content zgodnie z własną wizją.

Grafika i wideo

Aby tworzyć angażujące treści dla swoich fanów, niezbędna jest też wiedza z zakresu tworzenia grafiki i materiałów wideo. Z doświadczenia wiem, że brak dostatecznych umiejętności w tej kwestii znacznie utrudnia pracę. W moim wypadku, przy planowaniu bardziej zaawansowanej grafiki, czy wideo musiałam być zdana na pomoc grafików, którzy notabene ciągle byli zajęci ważniejszymi zleceniami. Tworzenie niektórych materiałów przekraczało moje możliwości, często musiałam odkładać projekty w czasie lub z nich całkowicie rezygnować. Uwierzcie na słowo, że znajomość programów graficznych, jak i biegła ich obsługa to rzecz, w którą naprawdę warto zainwestować czas.

Obsługa klienta 

Będąc po drugiej stronie monitora, nie będziesz musiał rozmawiać z Klientem „face to face”, co nie oznacza, że unikniesz wielu niewygodnych pytań i problematycznych sytuacji. Komunikacja z Klientem to bardzo odpowiedzialne zadanie, wymagające sporej dozy profesjonalizmu, szczególnie jeśli publicznie udzielasz wszelkich informacji w imieniu firmy. Reakcja na wiadomości od fanów musi być szybka, a do tego bardzo przemyślana, inaczej wdasz się w niepotrzebną dyskusję i zniechęcisz Klienta, a co gorsza – narazisz markę na straty wizerunkowe.


Jeśli podobał Ci się wpis, zostaw komentarz 🙂

Do zobaczenia w kolejnym poście!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *